Casual Business Meeting

Stappenplan Social Media Strategie

{Branding | Traffic | Conversie}

Social Media Strategie

Meer dan 2/3 van alle bedrijven in Nederland aanwezig op social media en dat aantal groeit nog harder door de opkomst van Facebook Shops, Google Shops en de langverwachte API voor Instagram.


Waar social media tot een paar jaar geleden vooral iets was wat erbij gedaan werd, neemt het tegenwoordig een centrale rol in de boardroom en Outlook van bedrijven.

 

Social Selling is big business. Vergeet Bol.com, vergeet Amazon. 3 miljard mensen gebruiken de Facebook-platforms, waarvan 11 miljoen mensen in Nederland en 7,5 miljoen in België. Stel je voor dat je je producten rechtstreeks aan deze mensen kunt verkopen ZONDER dat je Facebook of Instagram hoeft te verlaten. Ja, we hebben het hier over social selling.

Social Selling

De voordelen van social media selling zijn enorm. 2020 is het jaar van social commerce, meer dan 55% van alle internet users zijn social shoppers. Als je huidige E-commerce business niet mobile en social media apps ready is dan telt je business niet meer mee.

Het huidige advertentie model is zo goed als dood. Adverteert u voor uw winkel of webshop, dan is het normaal dat slechts 1,5% doorklikt naar uw website. Met andere woorden: 98,5% valt uit. Eenmaal op uw website koopt u in Nederland gemiddeld maar 2%. Dus drop-off time bij drop-off time.

 

Maar de populariteit van social media heeft ook een keerzijde: de concurrentie is enorm. Time Lines raken overvol en het organisch bereik van berichten neemt af. Probeer dan maar eens op te vallen met je bericht! Daarom is het meer dan ooit tevoren van belang om een goede social media strategie op te stellen.

Wees het algoritme te slim af

Social Media platformen zijn loerende roofdieren.

 

Geloof nooit artikelen die ingewikkelde zaken als eenvoudig proberen weg te zetten. Ik zie regelmatig titels als ‘Dit is hoe je Social Media kanalen gebruikt’ en ‘In 5 stappen naar een succesvolle Social Media Ads-campagne’. Dit is grote onzin alle tools die met name de grote Amerikaanse internet reuzen aanbieden zijn complex en ingewikkeld. En voor complexe tools bestaan nooit kant-en-klaar oplossingen.

 

De tools zijn ingewikkeld omdat social media dit nu juist willen. Alle default-instellingen in b.v. Facebook in het voordeel van Facebook. De instellingen zijn dusdanig dat ze de omzet van Facebook maximaliseren. Nee, het zijn niet je vrienden. Het zijn loerende roofdieren die bijten wanneer je niet goed oplet. Maar als je het wel goed doet dan ga je van ze houden en heb je samen wel succes!

Belangrijk:

 

Maak geen gebruik van zeer goedkope social media services.  Ga in ieder geval niet in op deze verleidelijke services:

A- Het gebruik van BOTS

B- Koop geen Fake Followers

 

Deze bedrijven misbruiken je account en je business wordt per direct platgelegd door de Amerikaanse internet reuzen.

Start met een strategisch social media plan

Maar de populariteit van social media heeft ook een keerzijde: de concurrentie is enorm. Time Lines raken overvol en het organisch bereik van berichten neemt af. Probeer dan maar eens op te vallen met je bericht! Daarom is het meer dan ooit tevoren van belang om een goede social media strategie op te stellen.

Stap 1. Formuleer je doelstellingen

De eerste stap is het formuleren van je doelstellingen. Wat wil je bereiken? Stel een aantal concrete en meetbare doelstellingen op. Zo heb je niet alleen voor jezelf helder wat het doel is, maar kun je ook na verloop van tijd toetsen of je vooruitgang boekt. Een aantal veel gebruikte doelstellingen op een rijtje:

 

  • Het verhogen van je naamsbekendheid;

  • Interactie verhogen op social media kanalen;

  • Meer bezoekers naar je website trekken;

  • De vindbaarheid in Google verbeteren.

 

Hoe concreter je doelstellingen, hoe makkelijker je de resultaten kunt toetsen. Het helpt om je doelen volgens het SMART principe te formuleren. Dat houdt in dat je doelen: Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden dienen te zijn.

Stap 2. Bepaal je doelgroep

Nu je de doelstellingen geformuleerd hebt, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wat vindt jouw doelgroep interessant? Wat zijn hun vragen, pijnpunten en behoeftes? Op welke kanalen zijn zij te vinden? Bij het beantwoorden van deze vragen ontstaat er een omschrijving van jouw doelgroep.

 

Nu je weet wie jouw doelgroep is en je inzicht hebt in hun voorkeuren en gewoontes, kun je jouw content hierop afstemmen en dus je doelgroep persoonlijker aanspreken.

Stap 3. Stel een contentplan op

Een belangrijk onderdeel van de social media strategie is het contentplan. Hierin staat wat je gaat delen, op welke kanalen je dit gaat doen en wanneer.

 

Qua onderwerpen kun je denken aan:

Social media posts die de volger iets leren door kennis, informatie of tips te delen;

 

Het uitlichten van nieuwe producten of diensten; Korting- of winacties; Berichten die de volger iets vertellen of inspireren. Houd bij het opstellen van je contentplan altijd het doel en de doelgroep in je achterhoofd.

 

Maak gebruik van een contentkalender om het overzicht te bewaren wat betreft wat, waar en wanneer iets geplaatst moet worden.

Stap 4. Promoot je social media en integreer ze in de marketingmix

Nu je een contentplan hebt, kan het echte werk beginnen: je kunt de content gaan plaatsen op verschillende kanalen. Vergeet hierbij niet om de interactie aan te gaan en te reageren op je doelgroep; daar draait het immers om bij social media. Voor het bijhouden en monitoren van je social media kanalen zijn er een aantal tools beschikbaar.

 

Vergeet ook niet om je social media kanalen te promoten en op te nemen in de marketingmix.

 

Hierbij kun je denken aan:

 

  • Social media adverteren

  • Het plaatsen van social media buttons op je website, in de nieuwsbrief en in je e-mailhandtekening;

  • Het versturen van uitnodigingen op social media.

Stap 5. Analyseren en optimaliseren:

Evalueer je inspanningen en stel op tijd bij. Alle tijd en moeite die je hebt gestoken in het creëren en verspreiden van je content op social media is natuurlijk leuk en aardig, maar uiteindelijk draait het allemaal om het boeken van resultaat.

 

Om vast te stellen of jij je doelstellingen uit stap 1 hebt gehaald, is het essentieel om een aantal KPI’s te meten, denk aan: bereik, klikken, likes, comments, shares, volgers, profiel bezoeken en conversie op de Web shop.

Alle social media-doelstellingen die je kunt bedenken, hangen aan één van de vier macro-doelen, te weten:
 

  1. Exposure (zichtbaarheid of branding)

  2. Engagement (deelname, betrokkenheid)

  3. Influence (invloed, viraliteit)

  4. Action (actie, conversie)

 

Heb je jouw doelstellingen niet behaald? Dan waren ze wellicht te ambitieus of moet de content verbeterd worden. Meet en evalueer de statistieken en stuur op tijd bij!

copyright@ Genius Digital